Перейти до основного вмісту
Робоче засідання Ради стейкхолдерів університету

17 жовтня вкотре відбулося робоче засідання Ради стейкхолдерів Чернівецького національного університету імені Юрія Федьковича. Серед запрошених були декани факультетів, завідувачі кафедр, гаранти освітніх програм. Адже до обговорення запропоновано блок питань щодо впровадження в університеті дуальної форми здобуття освіти. Актуальність даної проблематики обумовлена сучасними тенденціями, коли все виразнішим стає розрив між теоретичними знаннями, які здобувачі вищої освіти отримують у ЗВО, і практичними навичками, володіння якими сприяють високій конкурентоспроможності претендента на здобуття вакантної посади. 

У Законі України «Про вищу освіту» подано визначення дуальної форми здобуття вищої освіти як способу здобуття освіти здобувачами денної форми, що передбачає навчання на робочому місці на підприємствах, в установах та організаціях для набуття певної кваліфікації. 

Головуюча на засіданні – заступник голови Ради стейкхолдерів, начальник Державної служби якості в Чернівецькій області Оксана Палійчук наголосила на необхідності упровадження дуальної форми здобуття освіти як складової частини системи забезпечення якості вищої освіти.Шляхами реалізації цього завдання є розвиток тісної співпраці закладів вищої освіти з роботодавцями, залучення до формування освітніх програм представників ринку праці як основних замовників на підготовку фахівців.

Перший проректор університету, професор Василь Балух ознайомив присутніх із «Положенням про дуальну форму здобуття вищої освіти у Чернівецькому національному університеті імені Юрія Федьковича в оновленій редакції (затверджено Вченою радою університету від 30 серпня 2023 року, протокол №9). Доповідач акцентував на основних характерних ознаках дуальної форми здобуття освіти, законодавчих та нормативних підставах, процедурних питаннях такої діяльності в сучасних умовах.Її мета — задоволення очікувань здобувачів освіти щодо успішного працевлаштування за фахом, формування в них знань практичного характеру, умінь і навичок професійної діяльності та командної роботи на реальних робочих місцях, полегшення та пришвидшення адаптації випускників при переході зі сфери освіти до трудової діяльності, а також підвищення загалом їхньої конкурентоздатності на ринку праці. 

Обговорення шляхів реалізації основних положень щодо впровадження дуальної форми викликало зацікавленість та жваве обговорення учасників засідання. Тетяна Федірчик, декан факультету педагогіки, психології та соціальної роботи, Ольга Мартинюк, декан факультету математики та інформатики, Марія Олійник, завідувачка кафедри педагогіки та психології дошкільної освіти, Ірина Буднікевич, завідувачка кафедри маркетингу, інновацій та регіонального розвитку, Лідія Доцюк, завідувачка кафедри фізичної реабілітації, ерготерапії та домедичної допомоги, Георгій Воробець, завідувач кафедри комп’ютерних систем та мереж, Роман Грешко, заступник декана економічного факультету у своїх виступах говорили не лише про переваги дуальної форми здобуття освіти, але й озвучили реальні проблеми, які стосуються підбору підприємств та робочих місць, які б забезпечували формування компетентностей і програмних результатів навчання відповідно до вимог освітніх програм та їхніх окремих компонент.

Юрій Чалий, директор ТОВ «Юнітрейд-ПРО», Мар’ян Стасюк, голова осередку ВГО «Гільдія проектувальників у будівництві» у Чернівецькій області, представляючи як Раду стейкхолдерів, так і точку зору роботодавців, зазначили, що для впровадження дуальної форми здобуття освіти потрібно переглянути структуру та зміст освітніх програм, внести до них корективи з метою формування у випускників необхідних компетентностей та програмних результатів навчання, які актуальні та потрібні підприємству сьогодні, можливо, виходячи навіть за межі наявних галузевих стандартів (враховуючи значну інертність системи процедур внесення змін до останніх). На вимогу сучасного галузевого ринку праці, освітні програми повинні мати інноваційно-технологічний характер, запроваджуватися та змістовно наповнюватися на замовлення підприємств, що забезпечить швидку адаптацію випускників у технологічний процес і робочий ритм. Як засоби мотивації в межах співпраці з університетом та здобувачами, роботодавці називали виплату заробітної плати здобувачам за фактично відпрацьований час (періоди навчання на робочому місці) за умови дотримання норм допуску до роботи та відповідного юридичного оформлення, надання роботодавцями стипендій кращим студентам за успішне теоретичне навчання та активну участь у проходженні виробничої практики на підприємствах, сплату роботодавцем вартості навчання здобувача на контрактній основі в закладі освіти.

Учасники обговорення визначили конкретні кроки щодо впровадження дуальної форми здобуття освіти в університеті шляхом раціонального поєднання теорії й практики за чітко розробленою структурно-логічною схемою, з урахуванням особливостей освітнього процесу та специфіки різних спеціальностей, можливостей роботодавців у формуванні необхідного набору компетентностей випускників університету, затребуваних на ринку праці.

Ми використовуємо власні та сторонні файли cookies та localStorage для аналізу веб-трафіку та поширення матеріалів. Налаштування конфіденційності