Перейти до основного вмісту

Музей історії Чернівецького національного університету ім. Юрія Федьковича заснований за наказом ректора університету Романа Петришина у вересні 2020 року.

Безпосередня робота зі створення структури музейної установи розпочалася із затвердження відповідних нормативних документів – Положення про Музей історії Чернівецького національного університету імені Юрія Федьковича та Положення про Музейну раду Чернівецького національного університету імені Юрія Федьковича.

Завдання музею вивчати і відобразити в експозиції як минуле, так і сучасні здобутки нашого університету, та сприяти підвищенню іміджу. Відображення в експозиції традицій наукових досліджень і навчання, висвітлення життя і діяльності відомих випускників, відображення студентського життя (навчання, дозвілля, традиції) – все це має бути в основі побудови ідентичності нашого університету. Це зрештою і є та нематеріальна культурна спадщина, яку треба зберегти.

Використання потенціалу університетського музею повинно, у першу чергу, нашим студентам, прищепити повагу до традицій нашої Аlma mater плекати в них відчуття зв’язку з університетською спільнотою. А поза стінами закладу – можливість донести до широкого загалу його унікальну історію та цінності, акумульовані в його стінах. Один із учасників секції Всесвітньої ради музеїв, що займається проблемами університетських музеїв та колекцій (UMAC ICOM) Стівен Кларк назвав таку діяльність «вітриною» університету. Львівська дослідниця Світлана Муравська поглиблює цю діяльність аж до спеціалізованих досліджень на базі колекцій університету, які б залучили студентів до активного життя університету. З огляду на це, починаючи з  2022 року, на базі Музею історії Чернівецького національного університету імені Юрія Федьковича проводилась практика з експертизи культурних цінностей. Якщо минулого року був тільки один практикант, то цьогоріч вже шість майбутніх магістрів пройшли аналогічну практику. І це ще одна стрінка в діяльності музею. У майбутньому планується залучення студентів університету до роботи з фондами, експозицією, а після її створення – з екскурсійного обслуговування на рівні волонтерства.

Такий зміст і потенціал музею повністю відповідають ідеям міжнародної організації UMAC ICOM.

Один із залів музею заплановано присвятити вагомій події в житті університету – включенню в 2011 році унікального архітектурного ансамблю Резиденції митрополитів Буковини і Далмації (нині ЧНУ) до Списку об’єктів Всесвітньої спадщини ЮНЕСКО. Університет – єдиний в Україні і один серед семи у світі виконує подвійну функцію: з одного боку, освітня і наукова інституція, а з іншого – об’єкт Всесвітньої спадщини ЮНЕСКО.

На сьогоднішній день зібрано понад 5000 експонатів. З них вивчено, опрацьовано, а також складено наукові описи на 1000 експонатів. Таку кількість пам’яток вдалось зібрати завдяки небайдужим співробітникам та випускникам університету. Особливу подяку варто висловити працівникам Наукової бібліотеки університету. Їхніми зусиллями було збережено та передано музею декілька сотень матеріалів, які відображають роботу бібліотеки із дня її створення.

Першою на заклик збору експонатів для музею відгукнулась завідувачка кафедри архітектури та збереження об`єктів Всесвітньої спадщини ЮНЕСКО доктор архітектури – Ірина Коротун, яка передала у фонди музею матеріали з сімейної колекції.

Окрему подяку варто висловити Наталії Панчук, яка передала музею особисті речі свого батька відомого науковці і громадського діяча Олега Панчука.

Значну кількість експонатів передав музею доктор хімічних наук Ярема Тевтуль.

Випускник історичного факультету університету Андрій Поліщук передав музею особисті речі і фотоальбом багаторічного викладача історичного факультету, кандидата історичних наук Миколи Ліщенка.

Завідувач кафедри ботаніки, лісового і садово-паркового господарства Ілля Чорней передав музею колекцію вологих препаратів, датованих останньою чвертю ХІХ – початком ХХ ст., які на сьогоднішній день є унікальними.

Вагома роль у формуванні музейних колекцій належить працівникам бухгалтерії ЧНУ, які завжди ставлять до відома працівників музею у разі  виявлення речей, що мають особливу наукову цінність. А це, у свою чергу, є ще одним важливим джерелом наповнення фондів нашого музею. Їхнє фахове ставлення до передачі в музей майбутніх експонатів дозволило оперативно здійснювати цю процедуру і, зафіксувавши останні як особливі матеріальні цінності, убезпечити від втрати.

Зібрані експонати визначені по групах збереження і внесені у відповідні облікові книги музею.

Кожен експонат володіє Науково уніфікованим паспортом з фотофіксацією пам’ятки.

При фотофіксації пам’яток враховується можливість подальшого внесення їх до цифрової бази даних музейних колекцій університету.

Наприкінці 2022 – на початку 2023 р.,  за сприяння директора Інституту німецької культури та історії Південно-Східної Європи (нім. IKGS) при Мюнхенському університеті Людвига-Максиміліана, доктора Флоріана Кюрер-Вілаха, Музей історії Чернівецького національного університету імені Юрія Федьковича отримав обладнання, що дозволить забезпечити збереження експонатів у належних умовах (термогігрометри, осушувачі та зволожувачі повітря, стелажі, металеві шафи та сейфи), а також технічні пристрої для копіювання та фіксуванні музейних експонатів (фотоапарат, сканер та принтер).

На черзі підготовка детальних тематико-експозиційних планів розділів музею і побудова експозиції.


Контакти

ТАНАЩИК Дмитро Дмитрович

Посада: завідувач музею.

Тел.: +38 (050) 661 23 31
E-mail: [email protected]  
Адреса: вул. Коцюбинського, 2, корп. №5.

Галерея

Ми використовуємо власні та сторонні файли cookies та localStorage для аналізу веб-трафіку та поширення матеріалів. Налаштування конфіденційності